Po ukończeniu tego rozdziału będziesz rozumiał następujące zagadnienia:
- warstwy w ogólnym modelu komunikacji;
- model OSI;
- jak model OSI wypada w porównaniu z modelem TCP/IP.
Wprowadzenie
Podczas ostatnich dwóch dziesięcioleci miał miejsce olbrzymi wzrost liczby i
wielkości sieci. Jednakże, wiele sieci było tworzonych przy użyciu różnych implementacji sprzętu
i oprogramowania. W rezultacie, wiele sieci było niekompatybilnych i powstały trudności dla sieci,
używających różnych specyfikacji, w komunikowaniu się ze sobą. Aby zająć się tym problemem Międzynarodowa
Organizacja Standaryzacji (ISO) przebadała wiele planów sieci. ISO dostrzegła potrzebę stworzenia modelu,
który pomógłby tworzącym sieć wdrożyć sieci, które mogłyby pracować i komunikować się ze sobą (ang.
interoperability - zdolność do wzajemnej komunikacji i współpracy) i dlatego w 1984 r. wydano
referencyjny model ISO.
Ten rozdział wyjaśnia jak standardy zapewniają większą kompatybilność i współpracę
pomiędzy różnego typu technikami sieciowymi. W tym rozdziale, będziesz się uczył jak zaaprobowany przez
ISO model planu sieci wspiera standardy sieciowe. Dodatkowo zobaczysz jak informacje lub dane pokonują
drogę od programów aplikacyjnych (takich jak arkusze kalkulacyjne) przez środek przekazu (medium
transmisyjne) sieci (np. kabel) do innych aplikacji zlokalizowanych w innym komputerze, w danej sieci.
Podczas pracy z tym rozdziałem poznasz podstawowe funkcje występujące w każdej warstwie modelu OSI.
Funkcje te będą służyć jako podstawa gdy zaczniesz budować, projektować i rozwiązywać problemy z
związane z sieciami.
2.1 Generalny Model Komunikacji
2.1.1 Użycie warstw w analizie problemów z przepływem materiałów.
Koncept warstw pomoże ci zrozumieć działania występujące podczas komunikacji jednego
komputera z innym. Pokazane na rysunku 1 kwestie dotyczą przemieszczania fizycznych obiektów takich jak
elektroniczne dane lub ruch na autostradzie. Ten ruch obiektów, obojętnie czy jest logiczny czy fizyczny,
jest nazywany przepływem. Jest wiele warstw które pomagają opisać szczegóły procesu przepływu. Innymi
przykładami systemów które działają na zasadzie przepływu są: publiczne wodociągi, system autostrad,
system pocztowy i telefoniczny.
Obejrzyj rysunek 2: listę porównywalnych sieci. Jaką sieć oglądasz? Co przepływa? Jak
różne są postaci obiektów które przepływają ? Jakie są zasady przepływu ? Gdzie występuje przepływ ? Sieci
wyliczone w tej liście dadzą ci analogie sieci komputerowych co pomoże ci je zrozumieć.
Innym przykładem użycia koncepcji warstw w analizie codziennych tematów jest obserwacja
ludzkiej rozmowy. Kiedy chcesz przekazać jakąś ideę innej osobie pierwszą rzeczą którą robisz jest wybranie
sposobu wyrazu, później decydujesz jak ją odpowiednio przekazać, i w końcu przekazujesz ją.
Wyobraź sobie jakiegoś chłopca, który siedzi na końcu bardzo długiego stołu. Na drugim
końcu tego stołu (całkiem daleko) siedzi jego babcia. Młodzieniec mówi po angielsku. Babcia woli mówienie
po hiszpańsku. Stół jest zastawiony wspaniałymi daniami przyrządzonymi przez babcię. Nagle młodzieniec krzyczy
z całych sił "Hej! Podaj mi ryż." I sięga przez stół aby go chwycić. W większości przypadków to zachowanie
określono by jako niegrzeczne. Co powinien zrobić ten chłopiec aby przekazać swoją prośbę w bardziej
akceptowalny sposób?
Aby pomóc ci w znalezieniu odpowiedzi na to pytanie, przeanalizujemy proces komunikacji
używając warstw. Najpierw jest pomysł - chłopiec chce ryż; potem jest przedstawienie pomysłu - mówienie po
angielsku (zamiast po hiszpańsku); następna jest metoda przekazu - "Hej! Podaj mi ryż."; na końcu środek
przekazu - krzyczenie (dźwięk) i sięgnięcie (fizyczna akcja) przez stół po ryż.
Możesz zauważyć że grupy czterech warstw, trzy uniemożliwiają chłopcu przekazanie swojej
idei w odpowiedni/akceptowalny sposób. Pierwsza warstwa (idea) jest do zaakceptowania. Druga (przedstawienie)
używając angielskiego zamiast hiszpańskiego, i trzecia (przekaz) domaganie się zamiast uprzejmej prośby,
definitywnie nie przestrzegają zaakceptowanych reguł towarzyskich. Czwarta warstwa (środek przekazu),
krzyczenie i chwytanie ze stołu bardziej niż uprzejma prośba o pomoc innej osoby siedzącej w pobliżu, nie
jest, w większości towarzyskich sytuacji, akceptowalnym zachowaniem.
Poprzez analizę tej interakcji w kategoriach warstw możesz łatwiej zrozumieć niektóre
problemy porozumiewania się ludzi oraz komputerów i możesz łatwiej zrozumieć jak te problemy rozwiązywać.
2.1.2 Źródło, cel, i pakiety danych
Jak się dowiedziałeś w rozdziale pierwszym, najbardziej podstawowy poziom komputerowych
informacji składa się z cyfr binarnych, inaczej bitów bity (zer i jedynek). Komputery wysyłające jeden lub
dwa bity informacji nie byłyby jednak zbyt użyteczne, więc inne pogrupowania - bajty, kilobajty, megabajty
i gigabajty - są konieczne. Żeby komputery przesyłały informacje w sieci, wszystkie wiadomości w sieci
biorą swój początek w źródle i podróżują do celu swojego przeznaczenia.
Jak jest to zilustrowane na rysunku. Informacja która podróżuje w sieci nazywa na jest
danymi, pakietami lub pakietami danych. Pakiet danych jest logicznie pogrupowaną jednostką informacji która
porusza się pomiędzy systemami komputerowymi. Zawiera ona informację o źródle danych wraz z innymi elementami
które są potrzebne do umożliwienia pewnej komunikacji z urządzeniem docelowym. Adres źródłowy w pakiecie
precyzuje tożsamość komputera który wysyła pakiet. Adres celu precyzuje tożsamość komputera który
ostatecznie odbiera pakiet.
2.1.3 Media transmisyjne
Podczas twojej nauki o sieciach, będziesz słyszał nawiązanie do określenia medium
transmisyjne. W nauce o sieciach, medium transmisyjne jest to materiał, przez który przemieszczają się
pakiety danych. Może to być jeden z następujących materiałów:
- druty telefoniczne;
- skrętka nieekranowana kategorii piątej (używana w 10BASE-T
Ethernet);
- kable koncentryczne (używane jako kabel TV);
- światłowody.
Są jeszcze dwa typy środków przekazu które są mniej oczywiste, ale pomimo to powinny
być brane pod uwagę w komunikacji sieciowej. Pierwszym jest atmosfera (głównie tlen, azot i woda) które
przenosi fale radiowe, mikrofale i światło.
Komunikacja bez jakiegokolwiek typu przewodu lub kabla nazywana jest bezprzewodową
(ang. wireless) lub inaczej przestrzenną (ang. free-space), Jest to możliwe przy użyciu fal
elektromagnetycznych (EM). Do fal elektromagnetycznych, które w próżni przemieszczają się z prędkością
światła, zaliczamy fale energetyczne, fale radiowe, mikrofale, światło podczerwone, widzialne, ultrafioletowe,
promieniowanie rentgenowskie (X-Rays) i promienie gamma. Fale elektromagnetyczne podróżują przez atmosferę,
a także przez próżnię przestrzeni kosmicznej (gdzie praktycznie nie ma materii).
2.1.4 Protokół
Żeby pakiety danych podróżowały od źródła do celu w sieci, ważne jest aby wszystkie
urządzenia w sieci mówiły jednym językiem, czyli protokołem. Protokół jest to zbiór reguł które czynią
komunikację w sieci sprawniejszą. Oto kilka pospolitych przykładów:
- W kongresie pewne zasady kolejności przemawiania, pozwala setkom deputowanych,
którzy chcą przemawiać, aby przekazali swoje idee w uporządkowany sposób.
- Podczas jazdy samochodem, inne samochody powinny sygnalizować kiedy chcą skręcić; jeżeli by
tego nie robiły na drogach byłby chaos.
- Podczas lotu samolotem pilot przestrzega wielu specyficznych zasad porozumiewania się z
innymi samolotami i kontrolą lotów.
- Kiedy odbieramy telefon, ktoś mówi "Halo", wtedy osoba dzwoniąca mówi "Halo. Mówi ..."; i tak w
tą i z powrotem.
Jedną z technicznych definicji protokołu przesyłania danych jest: zbiór zasad,
lub porozumienie, które określa format i transmisję danych. Warstwa n na jednym komputerze komunikuje
się z warstwą n innego komputera. Reguły i konwencje używane podczas tej komunikacji są znane pod wspólną
nazwą Warstwa n protokołu.
Dlaczego Warstwowy Model Sieci?
Warstwa:
7. Aplikacji
6. Prezentacji
5. Sesji
4. Transportu
3. Sieci
2. Łącza danych
1. Fizyczna
|
- Ogranicza złożoność
- Ujednolica interfejs
- Ułatwia budowę modularną
- Zapewnia kompatybilność technologii
- Przyśpiesza ewolucję
- Ułatwia nauczanie i uczenie się
|
2.2 Referencyjny model OSI
2.2.1 Celowość modelu referencyjnego OSI
Referencyjny model OSI jest głównym modelem komunikacji sieciowej. Chociaż istnieją
jeszcze inne modele, większość sprzedawców sieci wiąże swoja produkty z referencyjnym modelem OSI, szczególnie
gdy chcą szkolić użytkowników w zakresie używania ich produktów. Uważają go za najlepsze dostępne narzędzie
do nauki ludzi o wysyłaniu i odbieraniu danych w sieci.
Referencyjny model OSI pozwala na podgląd funkcji które występują w każdej warstwie.
Co ważniejsze referencyjny model OSI jest strukturą, którą możesz użyć aby zrozumieć jak informacje
przemieszczają się poprzez sieć. Dodatkowo, możesz użyć referencyjnego modelu OSI aby pokazać jak informacja
lub pakiet danych przemieszcza się od programu aplikacyjnego (np. arkusze kalkulacyjne, dokumenty, itp.)
przez medium transmisyjne sieci (np. kable, itp.) do innych programów aplikacyjnych które są zlokalizowane
w innych komputerach należących do sieci, nawet jeżeli nadawca i odbiorca posiadają różne typy sieci.
W referencyjnym modelu OSI, znajduje się siedem ponumerowanych warstw, każda z nich
ilustruje szczególną funkcję sieciową. Ta separacja funkcji sieciowych nazywana jest warstwowaniem (layering).
Podzielenie sieci na te siedem warstw dostarcza następujących korzyści:
- Dzieli komunikację sieciową na mniejsze, prostsze części, co czyni ją łatwiejszą do zrozumienia.
- Ujednolica komponenty sieciowe umożliwiając wielu producentom ich rozwój i wspieranie.
- Umożliwia różnym typom sprzętu i oprogramowania komunikowanie się ze sobą.
- Uniemożliwia aby zmiany w jednej warstwie wpływały na inne warstwy, co wpływa na ich szybszy rozwój.
Nazwy warstw w modelu OSI
7. Aplikacji
6. Prezentacji
5. Sesji
4. Transportu
3. Sieci
2. Łącza danych
1. Fizyczna |
Procesy sieciowe do aplikacji
Reprezentacja danych
Komunikacja między węzłami sieci (hosts)
Połączenia końcowych węzłów (end-to-end)
Adresowanie i najlepsza ścieżka
Dostęp do mediów transmisyjnych
Transmisja binarna (kable, wtyczki, napięcia, prędkości danych)
|
2.2.3 Funkcje każdej z warstw
Każda indywidualna warstwa OSI posiada zestaw funkcji które musi wykonywać aby
pakiety danych w sieci podróżowały od źródła do celu. Poniżej znajduje się krótki opis każdej z warstw
modelu OSI które pokazano na rysunku.
Warstwa 7: Warstwa aplikacji
Warstwa aplikacyjna jest warstwą modelu OSI najbliższą użytkownikowi; dostarcza usługi
sieciowe aplikacjom użytkownika. Różni się od innych warstw tym, że nie dostarcza usług żadnym innym
warstwom modelu OSI, a raczej tylko aplikacjom z poza modelu OSI. Przykładami takich aplikacji są arkusze
kalkulacyjne, edytory tekstu i programy terminala bankowego. Warstwa aplikacji ustala dostępność
zamierzonych partnerów komunikacji, synchronizuje i ustala porozumienie co do procedur korekcji błędów i
kontroli integralności danych. Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 7 w paru słowach, pomyśl o przeglądarkach.
Warstwa 6: Warstwa prezentacji
Warstwa prezentacji zapewnia, że informacja wysłana przez warstwę aplikacji jest
czytelna dla warstwy aplikacji innego systemu. Jeśli jest to konieczne, warstwa prezentacji tłumaczy
pomiędzy wielorakimi formatami danych poprzez użycie wspólnego formatu. Jeżeli chcesz zapamiętać co
kryje się pod pojęciem warstwy 6, pomyśl o wspólnym formacie danych.
Warstwa 5: Warstwa sesji
Jak sugeruje jej nazwa, warstwa sesji zakłada, zarządza, i zakańcza sesje pomiędzy
dwoma komunikującymi się komputerami w sieci (hosts). Warstwa sesji dostarcza swoich usług warstwie
prezentacji. Synchronizuje także dialog pomiędzy warstwami prezentacji dwóch węzłów i zarządza ich
wymianą danych. Oprócz kontroli sesji, warstwa sesji oferuje zabezpieczenie efektywnego transferu danych,
klas usług i zgłaszanie wyjątkowych problemów warstwy sesji, warstwy prezentacji, i warstwy aplikacji.
Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 5 poprzez jak najmniejszą liczbę słów, pomyśl o dialogach i rozmowach.
Warstwa 4: Warstwa transportu
Warstwa transportu dzieli dane wysyłane przez system komputera (hosta) sieciowego
wysyłającego je i ponownie składa je w strumienie danych w systemie hosta odbierającego. Granica pomiędzy
warstwą sesji a warstwą transportu może być rozumiana jako granica pomiędzy protokołami warstw mediów
transmisyjnych, a protokołami warstwy hosta. Podczas gdy warstwy aplikacji, prezentacji i sesji zajmują
się kwestiami aplikacji, niższe trzy warstwy zajmują się kwestiami transportu danych.
Warstwa transportowa próbuje zapewnić usługę transportu danych, która to usługa osłania
trzy górne warstwy przed szczegółami przeprowadzania transportu. Szczególnie kwestie takie, jak niezawodne
transportowanie danych pomiędzy dwoma hostami, dotyczy warstwy transportowej. W dostarczaniu usług
komunikacyjnych, warstwa transportowa nawiązuje, zarządza i odpowiednio zakańcza wirtualne obwody. Aby
dostarczyć niezawodnych usług używane są systemy wykrywania i usuwania błędów transportowych oraz kontroli
przepływu informacji. Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 4 poprzez jak najmniejszą ilość słów, pomyśl o jakości
usług i niezawodności.
Warstwa 3: Warstwa sieci
Warstwa sieciowa jest warstwą kompleksową która zapewnia połączenie i wybór ścieżki
transportu pomiędzy dwoma systemami hostów, które mogą być zlokalizowane w geograficznie oddzielonych
sieciach. Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 3 poprzez jak najmniejszą ilość słów, pomyśl o wyborze ścieżki,
przełączaniuting) i adresowaniu.
Warstwa 2: Warstwa łącza danych
Warstwa łącza danych zapewnia niezawodny transfer danych poprzez fizyczne łącze.
Robiąc to, warstwa łącza danych jest zaangażowana w fizyczne (a nie logiczne) adresowanie, topologie
sieci, dostęp do sieci, zawiadomienie o błędach, uporządkowane dostarczenie ramek i kontrolę przepływu
danych. Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 2 poprzez jak najmniejszą liczbę słów, pomyśl o ramkach i kontroli
dostępu do mediów transmisyjnych.
Warstwa 1: Warstwa fizyczna
Warstwa fizyczna określa elektryczne, mechaniczne, formalne i funkcjonalne wymogi
aktywacji, utrzymywania, i deaktywacji fizycznego połączenia pomiędzy końcowymi systemami. Takie cechy
jak: poziom napięcia, przedział zmian napięcia, fizyczna prędkość przesyłu, maksymalne odległości przy
transmisji, fizyczne łączniki, i inne podobne atrybuty są definiowane przez specyfikacje warstwy fizycznej.
Jeżeli chcesz zapamiętać warstwę 1 poprzez jak najmniejszą liczbę słów, pomyśl o sygnałach i mediach
transmisyjnych.
2.2.4 Obudowanie danych (encapsulation)
Wiesz że wszystkie wiadomości w sieci pochodzą od źródła i są wysyłane do miejsca
przeznaczenia, i że informacja która jest wysyłana w sieci jest nazywana danymi, lub pakietami danych.
Jeżeli jeden komputer (host A) chce wysłać dane do innego komputera (host B), dane muszą być najpierw
spakowane przez proces nazywany obudowaniem (encapsulation).
Obudowanie pakuje dane z potrzebnymi informacjami o protokołach przed ich transportem
sieciowym. Dlatego też, podczas gdy pakiet danych przemieszcza się poprzez warstwy modelu OSI, otrzymuje
nagłówki (headers), "ogonki" (trailers), i inne informacje. (Słowo "nagłówek" oznacza że została
dodana informacja o adresie).
Aby wyjaśnić jak przebiega obudowanie, przeanalizujmy sposób w jaki dane podróżują
poprzez warstwy, jak jest to zilustrowane na rysunku. Zaraz po tym, jak informacja zostanie wysłana ze
źródła, co przedstawia ilustracja, podróżuje ona przez warstwę aplikacji w dół, poprzez inne warstwy.
Jak widać pakowanie danych i ich przepływ, podlegają zmianom gdy sieć wykonuje swoje usługi dla końcowego
użytkownika. Jak jest to zilustrowane na rysunkach, sieci muszą wykonywać następujące kroki konwersji żeby
obudować dane:
Budowa danych
Gdy użytkownik wysyła wiadomość e-mail, jej alfanumeryczne znaki są konwertowane na
dane, które mogą podróżować poprzez sieć zewnętrzną (internetwork).
Pakowanie danych do transportu od końca do końca
Dane są pakowane do transportu w sieci zewnętrznej. Poprzez użycie segmentów,
funkcja transportowa zapewnia, że wiadomości hostów na obu końcach systemu e-mailowego będą niezawodnie
przekazane.
Dołączanie adresu sieciowego do nagłówka (header)
Dane są zebrane w pakiety, inaczej datagramy, które zawierają nagłówek sieciowy ze
źródła i logiczny adres miejsca przeznaczenia. Adresy te pomagają urządzeniom sieciowym wysyłać pakiety
poprzez sieć, wzdłuż wybranej ścieżki.
Dodanie lokalnego adresu sieciowego do nagłówka łącza danych
Każde urządzenie sieciowe musi umieszczać pakiety w ramkach. Ramka umożliwia
połączenie z następnym bezpośrednio połączonym urządzeniem sieciowym w łączu. Każde urządzenie na
wybranej ścieżce sieciowej potrzebuje takiego "oprawiania w ramki" aby połączyć się z następnym
urządzeniem.
Konwersja na bity do transmisji
Ramka musi być skonwertowana do ciągu zer i jedynek (bitów) aby mogła być przesłana
poprzez medium (zazwyczaj przewód). Funkcja zegarowa umożliwia urządzeniom rozpoznawanie tych bitów,
gdy podróżują one poprzez medium. Medium transmisyjne w faktycznej sieci może się różnić na poszczególnych
odcinkach sieci. Na przykład wiadomość sieciowa może powstawać w sieci LAN, pokonywać szkielet sieciowy
miasteczka studenckiego i wychodzić poprzez łącze sieci WAN dopóki nie znajdzie swojego celu w innej
odległej sieci LAN. Nagłówki (headers) i ogonki (trailers) są dodawane gdy dane poruszają
się poprzez warstwy modelu OSI.
2.2.5 Nazwy danych w każdej warstwie modelu OSI
Aby pakiety danych podróżowały od źródła do celu przeznaczenia, każda warstwa modelu
OSI u źródła musi komunikować się z jej odpowiadającą warstwą w miejscu przeznaczenia. Ta forma komunikacji
jest nazywana komunikacją jeden do jednego (peer-to-peer). Podczas tego procesu, każdy protokół warstwy
wymienia informacje, nazywane jednostkami danych protokołu (PDU - protocol data unit), pomiędzy odpowiednimi
warstwami. Każda warstwa komunikacji na komputerze źródłowym, komunikuje się ze specyficznym PDU warstwy, i
z warstwą jej równą w komputerze docelowym.
Pakiety danych sieciowych powstają u źródła i później podróżują do celu. Każda warstwa
zależy od funkcji usługowej warstwy OSI położonej poniżej jej. Aby dostarczyć tę usługę, niższa warstwa
używa obudowania aby umieścić PDU z górnej warstwy w swoim polu danych; potem dodaje jakikolwiek nagłówek
i ogonek który warstwa potrzebuje aby wykonywać swoje funkcje. Następnie, gdy dane poruszają się w dół
poprzez warstwy modelu OSI, dodatkowe nagłówki i ogonki są dodawane. Po tym jak warstwy 7, 6 i 5 dodadzą
swoje informacje, warstwa 4 dodaje więcej informacji. To grupowanie danych, warstwy 4 PDU, jest nazwane
segmentem.
Przykładowo warstwa sieciowa dostarcza usługę warstwie transportowej, a warstwa
transportowa prezentuje dane do podsystemu sieci. Warstwa sieciowa ma za zadanie przemieścić dane
poprzez sieć. Zakończy swoje zadanie przez obudowanie danych i dodanie nagłówka, tworząc pakiet (PDU
warstwy 3). Nagłówek zawiera informacje potrzebne aby zakończyć transfer, takie jak adresy logiczne
źródła i celu.
Warstwa łącza danych dostarcza usług warstwie sieciowej. Obudowuje informacje warstwy
sieciowej w ramki (PDU warstwy 2); nagłówek ramki zawiera informacje (fizyczny adres) potrzebne do
zakończenia funkcji łącza danych. Warstwa łącza danych dostarcza usług warstwie sieciowej przez obudowanie
informacji warstwy sieciowej w ramkę.
Warstwa fizyczna także dostarcza usługę warstwie łącza danych. Warstwa fizyczna koduje
ramkę łącza danych na wzór zer i jedynek (bity) aby przesłać je poprzez środki transportu (zazwyczaj przewody)
do warstwy 1.
2.3 Porównanie modelu OSI z modelem TCP/IP
2.3.1Referencyjny Model TCP/IP
Chociaż model referencyjny OSI jest powszechnie rozpoznawany, to historycznie i
technicznie otwartym standardem Internetu jest Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP).
Referencyjny model TCP/IP i stos protokołu TCP/IP umożliwiają przesył danych pomiędzy dowolnymi dwoma
komputerami, w dowolnym miejscu na świecie, prawie z prędkością światła. Model TCP/IP posiada historyczne
znaczenie, jako standard który pozwolił telefonicznemu, elektrycznemu, kolejowemu, telewizyjnemu, i
wideofnicznemu przemysłowi kwitnąć.
2.3.2 Warstwy referencyjnego modelu TCP/IP
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (U.S Department of Defense - DoD)
stworzył referencyjny model TCP/IP ponieważ poszukiwał sieci, która mogłaby przetrwać każde warunki,
nawet wojnę nuklearną. Aby zilustrować to lepiej, wyobraź sobie świat podczas wojny, poprzecinany przez
różnego rodzaju połączenia - kable, mikrofale, światłowody i łącza satelitarne. Teraz wyobraź sobie,
że potrzebujesz aby informacje/dane (w formie pakietów) przepływały, bez względu na stan jakiegoś
szczególnego węzła lub podsieci w ramach sieci (która w tym wypadku może być zniszczona prze działania
wojenne). Departament chciał aby jego pakiety dotarły do adresata zawsze, niezależnie od okoliczności,
z dowolnego miejsca do innego miejsca. To był bardzo trudny problem projektowy który stał się przyczyną
stworzenia modelu TCP/IP, który od tego czasu stał się standardem na dzięki któremu rozwinął się Internet.
Gdy czytasz o modelu TCP/IP pamiętaj oryginalną intencję Internetu; to pomoże zrozumieć
ci dlaczego pewne rzeczy są takie jakie są. Model TCP/IP posiada 4 warstwy: warstwę aplikacji, transportu,
internetu, i sieci. Ważne jest aby zauważyć, że część z warstw w modelu TCP/IP posiada taką samą nazwę jak
warstwy w modelu OSI. Nie myl warstw tych dwóch modeli, ponieważ warstwa aplikacyjna posiada inne funkcje
w każdym z tych modeli.
Warstwa aplikacji
Projektanci TCP/IP uważali, że protokoły wyższych poziomów powinny zawierać szczegóły
warstw sesji i prezentacji. Po prostu stworzyli oni warstwę aplikacyjną która radzi sobie z protokołami
wyższego poziomu, sprawami takimi jak reprezentacja, dekodowanie, i kontrola dialogu. TCP/IP łączy wszystkie
kwestie związane z aplikacjami w jednej warstwie, i zakłada że dane są poprawnie spakowane dla kolejnej warstwy.
Warstwa transportowa
Warstwa transportowa zajmuje się jakością usług w zakresie niezawodności, kontroli
przepływu i korekcji błędów. Jeden z protokołów, protokół kontroli transmisji (transmission control protocol
- TCP), zap>ewnia doskonałe i elastyczne sposoby na stworzenie niezawodnej komunikacji sieciowej. TCP jest
protokołem zorientowanym na połączenie. Prowadzi dialog pomiędzy źródłem a celem w czasie gdy pakuje
informacje warstwy aplikacyjnej w jednostki zwane segmentami. Zorientowanie na połączenie nie oznacza, że
istnieje obwód pomiędzy komunikującymi się komputerami (to byłaby komutacja obwodów - circuit switching.
Oznacza to natomiast, że segmenty 4 warstwy podróżują w tą i z powrotem pomiędzy dwoma hostami aby
potwierdzać logiczne istnienie połączenia przez pewien okres. Jest to znane jako komutacja pakietów (packet
switching).
Warstwa internetowa
Zadaniem warstwy internetowej jest wysyłanie pakietów źródłowych z dowolnej sieci w
sieci rozległej (internetwork) i dostarczenie ich do celu niezależnie od ścieżki i sieci które te pakiety
muszą pokonać aby się tam dostać. Specyficzny protokół który rządzi tą warstwą nazywany jest protokołem
internetowym (IP). Określenie najlepszej ścieżki oraz komutacja pakietów występują w tej właśnie warstwie.
Myśl o nim w kategoriach systemu pocztowego. Kiedy wysyłasz list, nie wiesz kiedy i w jaki sposób dotrze do
celu (jest wiele różnych możliwych tras), ale obchodzi cię czy dotrze.
Warstwa dostępu sieciowego
Nazwa tego poziomu jest bardzo ogólna i w pewnym stopniu zagmatwana. Jest także nazywana
warstwą host do sieci (host-to-network). Jest warstwą zajmującą się wszystkimi kwestiami, których
pakiet IP potrzebuje aby utworzyć łącze fizyczne, i potem utworzyć kolejne łącze fizyczne. Obejmuje to
szczegóły techniki sieci LAN i WAN, oraz wszystkie szczegóły warstw fizycznej i łącz danych OSI.
2.3.3. Wykres protokołu TCP/IP
Diagram pokazany na rysunku jest nazywany wykresem protokołu. Ilustruje kilka powszechnych
protokołów wyszczególnionych przez referencyjny model TCP/IP. W warstwie aplikacyjnej zauważysz różne zadania
sieciowe których możesz nie rozpoznawać, ale jako użytkownik Inernetu prawdopodobnie używasz ich każdego dnia.
Przeanalizujesz te wszystkie zadania podczas kursu. Aplikacje te zawierają następujące protokoły:
- FTP -File Transport Protocol (Protokół transportu plików)
- HTTP- Hypertext Transfer Protocol (protokół transferu tekstu)
- SMTP- simple mail Transport protocol (prosty protokół transportu poczty)
- DNS- Domain Name Service (serwis nazw domenowych)
- TFTP- Trivial File Transport Protocol (trywialny protokół transportu plików)
Model TCP/IP udostępnia twórcom oprogramowania maksymalną elastyczność w warstwie
aplikacyjnej. Warstwy transportowej dotyczą dwa protokoły: protokół kontroli transmisji (TCP) i protokół
datagramu użytkownika (UDP). Przeanalizujesz to szczegółowo później podczas kursu CCNA. Najniższa warstwa
odnosi się do szczegółów wykorzystanej technologii sieci LAN lub WAN.
W modelu TCP/IP, bez względu na to która aplikacja wymaga usług sieciowych i bez względu
na to który protokół transportu jest używany, jest tylko jeden protokół sieciowy - protokół internetowy,
inaczej IP (internet protocol). Jest to zamierzona decyzja projektowa. IP służy jako uniwersalny protokół
który pozwala dowolnemu komputerowi, gdziekolwiek się on nie znajduje, na komunikowanie się niezależnie od czasu.
2.3.4 Porównanie modelu OSI z modelem TCP/IP
Jeżeli porównasz model OSI z modelem TCP/IP, zauważysz że modele te posiadają pewne
podobieństwa i różnice. Przykłady:
Podobieństwa
- Oba posiadają warstwy.
- Oba posiadają warstwy aplikacji, chociaż zawierają one bardzo różne usługi.
- Oba posiadają porównywalne warstwy transportu i sieci.
- Użyta jest komutacja pakietów (nie komutcja obwodów).
- Fachowcy sieciowi powinni znać oba modele.
Różnice
- TCP/IP łączy kwestie warstwy prezentacji i sesji w warstwę aplikacji.
- TCP/IP łączy warstwę łącza danych i fizyczną modelu OSI w jedną warstwę.
- TCP/IP wydaje się prostszy ponieważ posiada mniej warstw.
- Protokoły TCP/IP są standardami wokół których rozwija się internet, więc model TCP/IP zyskuje
wiarygodność z powodu swoich protokołów. Z kolei żadna sieć nie jest budowana według specyficznego
protokołu związanego z OSI, chociaż każdy używa modelu OSI, aby zrozumieć ich działanie.
2.3.5 Wykorzystanie modelu OSI i modelu TCP/IP w programie nauczania.
Mimo że protokoły TCP/IP są standardami dzięki którym internet się rozwija, ten program
nauki używa modelu OSI z następujących przyczyn:
- Jest on światowym, ogólnym, niezależnym od protokołów standardem.
- Posiada więcej szczegółów, które czynią go bardziej pomocnym w nauczaniu i uczeniu się.
- Posiada więcej szczegółów, które mogą być bardziej pomocne podczas rozwiązywania problemów z siecią
(troubleshooting).
Wielu fachowców sieciowych posiada różne opinie co do tego który model używać.
Powinieneś się zapoznać z oboma. Będziesz używał modelu OSI jako mikroskopu przez który będziesz analizował
sieć, ale będziesz również używał protokołów TCP/IP przez cały czas programu nauki. Pamiętaj że jest różnica
pomiędzy modelem (warstwy, interfejs, i specyfikacje protokołu) i faktycznym protokołem który jest używany w
sieci. Będziesz używał Modelu OSI ale protokołów TCP/IP.
Skupisz się na TCP jako protokole warstwy 4 OSI, IP jako protokole warstwy 3 OSI, i
Ethernecie jako technice warstwy 2 i 1. Diagram 1 pokazuje, że później podczas kursu przeanalizujesz
szczegółowo jedno łącze danych i technikę warstwy fizycznej z wielu możliwych do wyboru.
Podsumowanie
Ten rozdział rozpoczął się opisem tego jak używane są warstwy w ogólnych formach komunikacji.
Dowiedziałeś się, że dane podróżują od źródła do miejsca przeznaczenia poprzez środki przekazu i że protokół
jest formalnym opisem zbioru zasad i konwencji które rządzą tym jak urządzenia sieciowe wymieniają między
sobą informacje.
Śledząc dyskusję o warstwowej komunikacji, nauczyłeś się że:
- Referencyjny model OSI jest opisowym schematem którego standardy zapewniają większą kompatybilność i
zgodność pomiędzy różnymi typami technik sieciowych.
- Model referencyjny OSI organizuje funkcje sieci w siedem ponumerowanych warstw:
- Warstwa 7- Warstwa aplikacji
- Warstwa 6- Warstwa prezentacji
- Warstwa 5- Warstwa sesji
- Warstwa 4- Warstwa transportu
- Warstwa 3- Warstwa sieci
- Warstwa 2- Warstwa łącza danych
- Warstwa 1- Warstwa fizyczna
- Obudowanie jest procesem w czasie którego dane są pakowane w szczególny nagłówek (header) protokołu
przed ich wysłaniem poprzez sieć.
- Podczas komunikacji peer-to-peer (jeden do jednego), każdy protokół warstw wymieniał informacje,
nazywane jednostkami danych protokołu (PDU), pomiędzy równymi sobie warstwami.
|